Doradztwo zawodowe i edukacyjne

168 Godzin

weekendowy, wieczorowy, dzienny



Poznań Nowy 3900 PLN
więcej terminów () mniej terminów
  • Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w szeroką wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną w pracy z dziećmi, młodzieżą uczącą się, osobami dorosłymi, bezrobotnymi i niepełnosprawnymi na stanowisku doradcy zawodowego w urzędzie pracy, biurze karier, poradni psychologiczno-pedagogicznej, szkole oraz innych placówkach oświatowych.

  • 1. Doradztwo wobec wyzwań współczesności (8 godz.)
    - trendy w określaniu zapotrzebowania na kwalifikacje i kompetencje pracowników
    - trendy europejskie w pozyskiwaniu pracowników
    - narzędzia rekrutacji on-line – zagrożenia unifikacji i tracenia talentów, Przystawalność i nieprzystawalność opisów i charakterystyk zawodów wobec wymagań stanowiskowych. Wywiady on-line – nowe metody przygotowywania kandydatów do pracy
    - rozróżnianie kompetencji i postaw wobec pracy – wartości, nastawienie wobec pracy i treści pracy
    - pozazawodowe źródła kwalifikacji i kompetencji
    - etyczny wymiar doradztwa kariery (poradnictwa zawodowego)
    - doradztwo kariery w odpowiedzi na wyzwania rynku i oczekiwania pokolenia Y
    - doradztwo zawodowe wrażliwe na płeć i stereotypizację oczekiwań wobec kompetencji
    - społeczne i ekonomiczne korzyści stosowania zasady gendermainstreaming
    - kobiety i mężczyźni na rynku pracy w różnych przedziałach wiekowych. Różnice płac i oczekiwań
    - wyzwania międzykulturowe w doradztwie kariery (doradztwie zawodowym)

    2. Podstawy doradztwa zawodowego (14 godz.)
    - regulacje prawne i struktura organizacyjna poradnictwa zawodowego i edukacyjnego
    - podstawowe pojęcia związane z doradztwem zawodowym
    - wybrane teorie rozwoju zawodowego
    - koncepcje poradnictwa zawodowego oraz style pracy doradców zawodowych
    - role i zadania doradców zawodowych
    - praca z uczniem wymagającym
    - instytucjonalne doradztwo zawodowe
    - doradztwo zawodowe a psychoterapia
    - doradztwo profesjonalne/nieprofesjonalne
    - kompetencje i rozwój własny doradcy zawodowego

    3. Prawo pracy (8 godz.)
    - podstawowe pojęcia i zasady prawa pracy
    - stosunek pracy; nawiązanie, rozwiązanie oraz wygaśnięcie stosunku pracy
    - podstawowe obowiązki i prawa pracownika oraz pracodawcy
    - rodzaje umów: o pracę, o dzieło, zlecenie
    - wynagrodzenie i inne świadczenia związane z pracą
    - regulacje związane z czasem pracy
    - urlopy; wypoczynkowy, wychowawczy, macierzyński
    - dyskryminacja i mobbing w pracy

    4. Zarządzanie karierą (8 godz.)
    - proaktywne zarządzanie karierą zawodową
    - budowanie wizerunku zawodowego
    - modele współczesnych karier zawodowych; kariera bez granic
    - czynniki sukcesu
    - formułowanie celów zawodowych
    - planowanie karier w organizacji
    - teorie motywacji
    - zarządzanie talentami

    ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE

    1. Diagnostyka w doradztwie zawodowym (16 godz.)
    - procedury diagnozy
    - rola diagnozy w procesie doradczym
    - cele i obszary rozpoznania diagnostycznego
    - metody i techniki i narzędzia w pracy doradcy zawodowego
    - elementy rozpoznania diagnostycznego
    - ocena potencjału osobowego w badaniach grupowych
    - kwalifikacje i kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego
    - błędy diagnostyczne
    - etyczne aspekty procesu diagnozy

    2. Zawodoznawstwo (12 godz.)
    - klasyfikacja zawodów i specjalności
    - nowe zasady zdobywania kwalifikacji zawodowych; struktury kwalifikacji
    - informacja zawodowa i jej rola w planowaniu kariery zawodowej
    - analiza podaży i popytu na pracę, nowe zawody, branże przyszłości
    - krajowe standardy kwalifikacji zawodowych i ich rola w procesie kształcenia
    - formalne i pozaformalne metody potwierdzania kwalifikacji zawodowych
    - kwalifikacje i kompetencje w świetle aktualnych zmian w edukacji zawodowej
    - wpływ Europejskich Ram Kwalifikacji na integrację szkolnego i pozaszkolnego systemu edukacji

    3. Metodyka pracy szkolnego doradcy zawodowego (12 godz.)
    - doradztwo edukacyjne; specyfika pracy na różnych etapach edukacji
    - wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego jako kluczowy dokument z zakresu orientacji zawodowej w szkole
    - sylwetka, zadania i etyka pracy szkolnego doradcy zawodowego
    - indywidualne doradztwo zawodowe; szanse i bariery, rozmowy doradcza i jej specyfika, kwestionariusz rozmowy, wywiad zawodowy
    - grupowe doradztwo zawodowe; aktywizujące metody i techniki pracy z grupą; narzędzia i strategie radzenia sobie w sytuacjach „trudnych

    4. Polityka rynku pracy oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych (16 godz.)
    - pojęcie, specyfika, struktura i zasady funkcjonowania rynku pracy
    - bezrobocie jako problem społeczny. Zróżnicowanie sektorowe rynku pracy
    - podstawowe usługi oraz instrumenty rynku pracy
    - programy przeciwdziałania bezrobociu
    - elastyczne formy pracy
    - SzOK – Szkolny Ośrodek Kariery
    - kształtowanie postawy przedsiębiorczej jako wyzwanie nowoczesnej szkoły
    - ośrodki innowacji i wsparcia przedsiębiorczości. Źródła finansowania działalności gospodarczej
    - samozatrudnienie (działalność gospodarcza, działalność wykonywana osobiście) a stosunek pracy
    - formy prawno-organizacyjne prowadzenia działalności gospodarczej.
    - ubezpieczenia społeczne i podatki
    - prawa i obowiązki przedsiębiorców
    - elementy biznesplanu
    - programy oraz instytucje wspomagające aktywność zawodową i edukacyjną w Polsce i na świecie
    - EFS a doradztwo zawodowe; możliwości pozyskiwania środków finansowych

    5. Planowanie karier edukacyjno-zawodowych (24 godz.)
    - determinanty i typy kariery zawodowej
    - kariera zawodowa i etapy jej rozwoju na tle cyklu życia człowieka
    - metody pracy z klientem w różnych okresach życiowych
    - zasady konstrukcji planu ścieżek kariery zawodowej
    - zarządzanie własnymi zasobami
    - zasady opracowywania dokumentów aplikacyjnych i przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej
    - Indywidualny Plan Działania
    - bilans kompetencji
    - nowoczesne narzędzia i styl pracy doradcy - coaching i tutoring
    - czynniki sukcesu; motywacja, podejście do zmiany życiowej, kształtowanie postawy optymistycznej, elastyczność, poczucie własnej wartości, asertywność, przekonania wspierające i ograniczające
    - całożyciowa kariera
    - kompetencje zawodowe; matryca kompetencji
    - psychologia zdrowia a przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, stres, work-life balance

    6. Kształcenie ustawiczne w Polsce (8 godz.)
    - kształcenie ustawiczne/edukacja dorosłych/lifelong learning – pojęcia, terminy oraz podstawy prawne obowiązujące w Polsce
    - instytucje oraz systemy kształcenia ustawicznego w Polsce
    - strategie i programy krajowej polityki w zakresie kształcenia ustawicznego
    - wspieranie kształcenia ustawicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
    - osoby zarejestrowane w urzędzie pracy, a kształcenie ustawiczne
    - prawa i obowiązki pracodawców w kontekście kształcenia ustawicznego

    7. Nowoczesne technologie w doradztwie zawodowym (10 godz.)
    - technologie informatyczne w warsztacie pracy doradcy zawodowego
    - programy multimedialne w warsztacie pracy doradcy
    - możliwości zastosowania aplikacji komputerowych i internetowych w doradztwie zawodowym
    - komunikacja na odległość w doradztwie zawodowym
    - Internet jako narzędzie w doradztwie – szanse i zagrożenia
    - alternatywne metody tworzenia prezentacji

    8. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie (8 godz.)
    - niepełnosprawność – identyfikacja problemu
    - stopnie niepełnosprawności
    - sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy
    - bariery edukacyjne, ekonomiczne, psychologiczne, instytucjonalne i organizacyjne w podejmowaniu zatrudnienia przez osoby niepełnosprawne i niedostosowane społecznie
    - aktywność ekonomiczna osób sprawnych i niepełnosprawnych
    - możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie
    - stereotypy społeczne nt. niepełnosprawności
    - specyfika porad dla osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie

    9. Seminarium (8 godz.)

  • Agnieszka Ciereszko
    Andragog, doradca zawodowy, właścicielka firmy szkoleniowo – doradczej VIRTUS. Od wielu lat zajmuje się tworzeniem nowoczesnych narzędzi w edukacji i doradztwie zawodowym. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i doradców zawodowych z zakresu wdrażania poradnictwa kariery i stosowania w edukacji nowoczesnych technologii. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Doradca Zawodowy”, trener szkoleń online, twórca treści do kursów elearningowych i autorka scenariuszy komputerowych gier edukacyjnych.

    Irmina Rytlewska
    Psycholog, od początku swojej pracy zawodowej związana z doradztwem zawodowym. Prowadzi indywidualne konsultacje oraz warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców z zakresu doradztwa zawodowego, planowania ścieżki kariery oraz poznawania swoich predyspozycji. Pracuje także jako asesor w Fundacji Rozwoju Talentów podczas Asesssement Center przy realizacji programu stażowego badając i oceniając kompetencje studentów. Posiada doświadczenie trenerskie przy realizacji projektów unijnych z zakresu aktywnych metod poszukiwania pracy. Ukończyła I i II stopień terapii systemowej oraz Szkołę Trenerów Biznesu MODERATOR. Posiada licencję na stosowanie takich metod diagnozy jak BBT Achtnicha, KUP, oraz IPD. Ukończyła studia podyplomowe z doradztwa zawodowego.

    Justyna Bąk
    mgr pedagogiki, doradca zawodu, trener efektywnej nauki, szybkiego czytania i technik pamięciowych, szkoleniowiec, nauczyciel akademicki. Na co dzień pracuje z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i nauczycielami w formie zajęć grupowych oraz konsultacji indywidualnych. Posiada kwalifikacje oraz narzędzia dzięki którym pomaga określić predyspozycje zawodowe i zaplanować ścieżkę rozwoju kariery edukacyjno-zawodowej. Bazując na swoim doświadczeniu oraz kierunkowym wykształceniu pracuje ze studentami jako wykładowca. Prowadzi też zajęcia dla dzieci i młodzieży mające na celu ich rozwój emocjonalno-intelektualny oraz działa w organizacjach pozarządowych.

  • Studia adresowane są do osób, które chcą świadczyć profesjonalną pomoc w zakresie doradzania i wspomagania rozwoju zawodowego młodzieży i osób dorosłych na stanowisku doradcy zawodowego w placówkach edukacyjnych oraz instytucjach rynku pracy.

  • - wszystkie zajęcia realizowane są w trybie stacjonarnym (w uczelni)
    - studia trwają 9-10 miesięcy
    - zjazdy odbywają się średnio raz w miesiącu, w weekendy (piątki od godz. 16:00 do 21:00, soboty i niedziele w godz. 9:00 -16:00)
    - zajęcia realizowane są zgodnie z góry ustalonym programem

  • - 2 testy semestralne
    - praca dyplomowa – projekt doradczy pisany w grupach
    - egzamin końcowy, polegający na obronie pracy dyplomowej

  • Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

  • - O przyjęcie na studia podyplomowe w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu mogą ubiegać się osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: licencjackich, inżynierskich lub magisterskich.
    - Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
    - W przypadku kandydatów na Podyplomowe Studia Coachingu wymagane jest uczestnictwo w rozmowie kwalifikacyjnej.

  • - wypełniony i podpisany kwestionariusz
    - dwa egzemplarze umowy edukacyjnej
    -  potwierdzona przez WSB lub notarialnie kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
    - potwierdzona przez WSB, notarialnie lub przez Urząd Miasta i Gminy kserokopię obu stron dowodu osobistego
    - w przypadku zmiany nazwiska - kserokopia aktu ślubu potwierdzona notarialnie bądź przez WSB 
    - zdjęcie legitymacyjne
    - wypełniona ankieta dla kandydatów na Podyplomowe Studia: Coachingu, Psychologii zarządzania
    - dowód uiszczenia bezzwrotnej opłaty wpisowej (nie dotyczy okresu promocji) w wysokości 400 zł na konto:
    Wyższa Szkoła Bankowa
    Raiffeisen Bank Polska SA
    51 1750 1019 0000 0000 0161 1844
    tytuł przelewu: opłata wpisowa.

  • Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

  • 3900 PLN

Studia o podobnej tematyce