Zarządzanie strategiczne w bankowości

2 Semestr

weekendowy, wieczorowy, dzienny



Warszawa Nowy 3300 PLN za semestr
więcej terminów () mniej terminów
  • Misją studiów podyplomowych „Zarządzanie strategiczne w bankowości” jest dostarczanie rzetelnej, usystematyzowanej wiedzy oraz praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania strategicznego, poszukiwanych przez pracowników i kadrę zarządzającą bankowości oraz innych branż sektora usług finansowych. Podstawowym celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w kompetencje, jakie są niezbędne do zrozumienia relacji zachodzących pomiędzy głównymi i wspomagającymi procesami biznesowymi w bankowości oraz przygotowanie ich do podejmowania odpowiedzialnych decyzji na trzech głównych poziomach zarządzania strategicznego: poziomie korporacyjnym, poziomie autonomicznych jednostek biznesowych oraz poziomie infrastruktury banku lub grupy kapitałowej. Nadrzędnym celem jest przygotowanie absolwentów studiów do efektywnego funkcjonowania w warunkach wysokiej, globalnej konkurencji, jaka jest właściwa dla współczesnego sektora usług finansowych i bankowości.

  • Semestr I

    Wykład inauguracyjny - 2h

    Blok I. PODSTAWY ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO W BANKOWOŚCI


    Wprowadzenie do zarządzania strategicznego – 21 h

    Ewolucja bankowości i metod zarządzania w biznesie
    Pojęcie autonomicznej jednostki biznesowej, korporacji oraz inne podstawowe definicje
    Charakterystyka strategii na poziomie korporacji, jednostki biznesowej oraz funkcjonalnym
    Definiowanie modelu biznesowego oraz koncepcja łańcucha wartości
    Definiowanie wizji rozwoju i misji firmy
    Analizowanie konkurencyjnego otoczenia oraz wewnętrznych uwarunkowań rozwoju
    Analiza portfelowa oraz inne klasyczne modele analizy strategicznej
    Mapowanie strategii i budowania zrównoważonej karty wyników
    Ustalanie strategicznych planów działania i budżetowanie strategii
    Praktyczne aspekty zarządzania projektami w oparciu o metodyki PMI-BOK i Prince2
    Zasady i procedura rozwijania nowego produktu
    Optymalizowanie struktur organizacyjnych i procesów
    Planowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną


    Prawne podstawy działalności bankowej – 14 h

    Podstawy prawa cywilnego
    Podstawy administracyjnego
    Podstawy prawa bankowego
    Podstawy prawa handlowego
    Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności bankowej
    Charakterystyka umów w obrocie bankowym
    Europejski Bank Centralny, Narodowy Bank Polski i Komisja Nadzoru Finansowego
    Nadzór bankowy oraz kluczowe zagadnienia regulacyjne w bankowości
    Etyka i dobre praktyki w działalności bankowej

    Blok II. ROZWIJANIE PRODUKTÓW BANKOWYCH


    Sektor finansowy i produkty bankowe – 7h

    Charakterystyka polskiego i międzynarodowego sektora finansowego
    Charakterystyka i segmentacja rynku usług bankowych
    Wpływy i wypływy bankowe
    Depozyty krótkoterminowe i długoterminowe
    Konta osobiste, rachunki bieżące, karty kredytowe i bankowość mobilna
    Kredyty konsumenckie – gotówkowe i samochodowe
    Kredyty hipoteczne
    Konta firmowe oraz bankowość małych i średnich przedsiębiorstw
    Bankowość korporacyjna
    Bankowość inwestycyjna
    Łączenie produktów bankowych z ubezpieczeniowymi
    Atuty i ryzyka wdrażania nowatorskich usług bankowych


    Polityka kredytowa – 7h

    Cele oraz formułowanie i wdrażanie polityki kredytowej
    Strategie konserwatywne, agresywne i umiarkowane
    Planowanie i wycena produktu kredytowego oraz analiza jego opłacalności
    Kontrola kredytów i zarządzania ryzykiem kredytowym
    Zarządzanie informacją i dokumentacją kredytową
    Zasady rozwijania systemów zarządzania kredytami
    Monitorowanie i ocena jakości portfela kredytów
    Ocena wpływy ryzyka kredytowego na rentowność portfela

    Blok III. MARKETING PRODUKTÓW BANKOWYCH


    Komunikacja rynkowa w bankowości – 7h

    Cele oraz klasyfikacja bankowej komunikacji rynkowej
    Reklama pionierska, konkurencyjna i przypominająca
    Fundamentalne znaczenie pozytywnej percepcji marki
    Formy i procedury bankowej komunikacji rynkowej
    Identyfikowanie rynków i grup docelowych w bankowości
    Funkcje oraz szczególne cechy planu marketingowego
    Ustalanie krótko- i długoterminowych celów rynkowych w bankowości
    Marketing Mix w praktyce funkcjonowania banku
    Reklama produktów w systemach Web 2.0 i sieciach społecznościowych

    Reklama produktów bankowych w mobilnych urządzeniach komunikacyjnych


    Bankowe systemy informacji marketingowej – 7h

    Organizacja zarządzania marketingiem w banku
    Metody i procedury badań rynkowych w bankowości
    Konstruowanie scenariuszy rozwoju rynku
    Procedury planowania i budżetowania działalności reklamowej i promocyjnej
    Zasady gromadzenia zewnętrznych danych rynkowych
    Zasady gromadzenia wewnętrznych danych gospodarczych
    Hurtownie danych oraz systemy Customer Life Value, Busness Intelligence i Data Mining
    Projektowanie i wdrażanie systemu informacji marketingowej
    Zarządzanie wiedzą w bankowości


    Strategie marketingowe w bankowości – 7h

    Strategie budowania pozytywnej percepcji marki i lojalności klientów
    Strategie zwiększania wolumenu depozytów
    Strategie upraszczanie procedur sprzedaży i zwiększania wygody klientów
    Strategie budowania świadomości produktowej (edukowania) klientów
    Strategie agregacji i różnicowania produktów
    Strategie ekspansywne - lidera rynkowego
    Strategie pasywne - obrony pozycji rynkowej
    Strategie rozwoju i penetracji rynku


    Blok IV. SPRZEDAŻ PRODUKTÓW BANKOWYCH

    Kanały sprzedaży produktów bankowych – 7h

    Bezpośrednie i pośrednie sprzedaży produktów bankowych
    Sprzedaż w oddziałach i mikro-oddziałach banków
    Sprzedaż w punktach dealerskich
    Sprzedaż bezpośrednia
    Sprzedaż telefoniczna – Call Center
    Sprzedaż online – Internet i aplikacje mobilne
    Bankomaty
    Integracja kanałów sprzedaży
    Strategie sprzedaży produktów bankowych


    Strategiczne wyzwania w sprzedaży produktów bankowych – 4h

    Wyzwania technologiczne w sprzedaży usług bankowych
    Konieczność pozyskiwania i utrzymania zaufania klientów do banku
    Konieczność budowaniem świadomości produktowej (edukowania) klientów
    Konieczność skutecznej promocji na słabo zaludnionych obszarach wiejskich
    Konieczność budowania kompetencji personelu bankowego w oddziałach terytorialnych


    Blok V. ZARZĄDZANIE RELACJAMI Z KLIENTEM

    Obsługa posprzedażna w bankowości – 7h

    Funkcje i doniosłość obsługi posprzedażnej w bankowości
    Formy komunikacji banku z klientem
    Budowanie świadomości i pozytywnej percepcji marki
    Budowanie zaufania i lojalności klientów
    Edukowanie klientów o produktach bankowych
    Gromadzenie informacji o klientach i ich potrzebach
    Rozwijanie kanałów sprzedaży
    Generowanie informacji zwrotnej dla R&D i Marketingu


    Bankowe systemy CRM – 7h

    Funkcje systemów Customer Relationship Management (CRM)
    Źródła danych, formy i architektura systemów CRM
    Hurownie danych oraz systemy Customer Life Value, Business Intelligence i Data Mining
    Rozwijanie modeli analitycznych i zarządzanie informacją o klientach
    Ustalanie segmentacji rynku klientów prywatnych i instytucjonalnych
    Identyfikowanie potrzeb klientów dotyczących bankowych produktów finansowych
    Powiązania systemów CRM z procedurami rozwijania i wyceny nowych produktów
    Powiązania systemów CRM z procedurami kształtowania komunikacji rynkowej
    Rola systemów CRM w planowaniu strategicznym



    Semestr II

    Blok VI. PLANOWANIE STRATEGICZNE W BANKOWOŚCI

    Proces planowania strategicznego w bankowości – 7h

    Istota i zakres planowania strategicznego w bankowości
    Konieczność osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej
    Planowanie strategiczne na poziomie korporacyjnym, biznesowym i funkcjonalnym
    Strategia marketingowa vs strategia technologiczna
    Funkcje i zadania departamentu strategii
    Metodyki planowania strategicznego w bankowości
    Gromadzenie i analiza danych z makro-otoczenia banku
    Gromadzenie i analiza danych o wewnętrznej sprawności operacyjnej banku
    Definiowanie misji i wizji rozwoju
    Ustalanie i kaskadowanie strategicznych celów
    Budżetowanie strategicznych planów działania
    Monitorowanie i aktualizowanie strategii


    Wdrażanie strategicznych planów działania – 21h

    Fuzje i przejęcia
    Alianse i porozumienia strategiczne
    Mapowanie nowych produktów
    Optymalizowanie rozwiązań organizacyjnych
    Optymalizowanie rozwiązań procesowych
    Planowanie i budżetowanie programów i projektów strategicznych
    Praktyczne aspekty zarządzania programami i projektami
    Planowanie i zarządzanie zmianą organizacyjną



    Blok VII. ZARZĄDZANIE AKTYWAMI I PASYWAMI BANKU


    Wskaźniki operacyjne banku – 7h

    Charakterystyka modelu biznesowego w działalności bankowej
    Struktura procesowa i organizacyjna banku
    Mierniki operacyjne w bankowości – Key Perfomance Indicators (KPIs)
    Zasady projektowania systemów mierników operacyjnych
    Właściciele wskaźników operacyjnych i centra odpowiedzialności
    Raportowanie wskaźników operacyjnych
    Wskaźniki operacyjne w procesie planowania strategicznego
    Elektroniczne systemy MIS (Management Information Systems)


    Zarządzanie aktywami i pasywami banku – 7h

    Pieniądz jako towar
    Wpływy i wypływy bankowe
    Aktywa banku – klasyfikacja i charakterystyka
    Pasywa banku – klasyfikacja i charakterystyka
    Podstawy rachunkowości zarządczej w bankowości
    Podstawy zarządzania finansami w bankowości
    Rachunek zysków i strat (P&L), OPEX, CAPEX
    Strategie zrządzania aktywami i pasywami banku


    Cykle kontrolne i audyty bankowe – 4h

    Standardy oraz wymagania stawiane audytom bankowym
    Audyty technologiczne, organizacyjne i procesowe
    Planowanie wewnętrznych audytów bankowych
    Wewnętrzne cykle kontrolne i procedury analityczne
    System upoważnień i pełnomocnictw
    Raportowanie wyników audytów i wnioski pokontrolne
    Wykorzystanie wyników audytów w procesie planowania strategicznego


    Blok VIII. ZARZĄDZANIE RYZYKAMI BANKOWYMI

    Ryzyka i systemy zarządzania ryzykami w bankowości – 7h

    Klasyfikacja i charakterystyka ryzyk bankowych
    Ryzyko uzasadnione i nieuzasadnione
    Ryzyka finansowe
    Ryzyka funkcjonalne
    Ryzyka środowiskowe
    Oddziaływania między ryzykami
    Identyfikowanie i kwalifikowanie ryzyk
    Monitorowanie i zarządzanie ryzykami
    Planowanie i wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem


    Zarządzanie ryzykami w transakcjach międzybankowych – 3h

    Organizowanie transakcji międzybankowych
    Ryzyka w rozliczeniach międzybankowych
    Zapobieganie praniu brudnych pieniędzy


    Koncepcja Asset & Liability Management – 7h

    Koncepcja i standardy systemu Asset & Liability Management (ALM)
    Zarządzanie ryzykiem płynności finansowej w systemie ALM
    Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej w systemie ALM
    Zarządzanie innymi ryzykami cenowymi w systemie ALM
    Zarządzanie ryzykiem kursowym w systemie ALM
    Zarządzanie ryzykiem wypłacalności w systemie ALM
    Raportowanie w systemie ALM



    Blok IX. TECHNOLOGIE INFORMACYJNE W BANKOWOŚCI

    Architektura i zadania systemów informacyjnych w bankowości – 7h

    Zadania technologii informacyjnych w bankowości
    Architektura bankowego systemu informatycznego – hardware
    Aplikacje w bankowym systemie informatycznym – software
    Zarządzanie bazami danych i ochrona danych osobowych
    Zarządzanie wiedzą, raportowanie i obowiązki informacyjne
    Automatyzowanie operacji bankowych
    Wpływ Internetu i aplikacji mobilnych na rozwój bankowości
    Bezpieczeństwo bankowych systemów informacyjnych


    Strategie technologiczne w bankowości – 7h

    Technologie informacyjne w procesie planowania strategicznego
    Ustalanie celów rozwoju technologii informacyjnych w bankowości
    Planowanie inwestycji technologicznych i kryteria wyboru dostawców
    Bezpieczne wdrażanie technologii informacyjnych
    Automatyzowanie operacji bankowych
    Bankowość elektroniczna jako strategiczny środek przetrwania


    Blok X. STRATEGICZNE PRZYWÓDZTWO

    Strategiczne kompetencje pracowników i menedżerów – 7h

    Budowanie organizacji i zespołów skoncentrowanych na strategii firmy
    Zadania strategiczne, taktyczne i operacyjne
    Analiza zadań na szeregowych i kierowniczych stanowiskach pracy
    Alokowanie zasobów do realizacji strategicznych programów i projektów
    Rekrutacja, selekcja i zatrudnianie pracowników
    Polityka płacowa i motywowanie pracowników
    Budowanie kompetencji z zakresu zarządzania strategicznego


    Strategiczne przywództwo i zarządzanie zmianą – 7h

    Liderzy i menedżerowie w strukturze zarządzania
    Komunikacja w procesie zarządzania strategicznego
    Twarde (projektowe) vs miękkie (emocjonalne) aspekty zarządzania zmianą


    Seminarium dyplomowe i konsultacje – 7h

  • Wykładowcami są doświadczeni wykładowcy i nauczyciele dyplomowani.

  • Studia trwają dwa semestry w trybie niestacjonarnym. Zajęcia dydaktyczne będą odbywały się co dwa tygodnie w ramach dwudniowych, weekendowych sesji zajęciowych w godzinach od 09:00 do 17:00.
    Wszystkie zajęcia są prowadzone w kampusie Akademii Finansów i Biznesu Vistula ul. Stokłosy 3
    Do ukończenia studiów podyplomowych wymagane jest napisanie i obrona pracy dyplomowej, w której student zaprezentuje i przeanalizuje praktyczny problem związany z dziedziną zarządzania strategicznego w bankowości.
    Absolwenci studiów otrzymują Świadectwo Ukończenia Studiów Podyplomowych Akademii Finansów i Biznesu Vistula oraz tytuł: Dyplomowany Specjalista Bankowy z Zakresu Zarządzania Strategicznego

  • Do ukończenia studiów podyplomowych wymagane jest napisanie i obrona pracy dyplomowej, w której student zaprezentuje i przeanalizuje praktyczny problem związany z dziedziną zarządzania strategicznego w bankowości.

  • Absolwenci studiów otrzymują Świadectwo Ukończenia Studiów Podyplomowych Akademii Finansów i Biznesu Vistula oraz tytuł: Dyplomowany Specjalista Bankowy z Zakresu Zarządzania Strategicznego

  • Przyjęcia na studia podyplomowe w Akademii Finansów i Biznesu Vistula odbywają się według kolejności zgłoszeń.

  • kwestionariusz zgłoszeniowy - pobierz
    oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych I lub II stopnia
    ksero dowodu osobistego (oryginał do wglądu i poświadczenia kopii)
    2 fotografie (37x52 mm)
    potwierdzenie wpłaty zaliczki

  • 3300 PLN

Studia o podobnej tematyce